Statut

CAP.I NUMELE, COMPONENŢA ŞI SCOPUL

Articolul 1

  1. Organizaţia sindicală a lucrătorilor care a adoptat prezentul statut se numeşte: Federaţia Sindicală a Veterinarilor din România.
  2. În articolele următoare ale Statutului, sindicatul este desemnat prin sigla FSVR.

Articolul 2

DEFINIRE

(1). FSVR este organizaţie sindicală de tip federativ care reuneşte prin liberă adeziune sindicatele judeţene veterinare şi alte sindicate din laboratoare, puncte de frontieră, formaţiuni private şi alte instituţii de pe întreg teritoriul ţării, precum şi persoane fizice care îşi desfăşoară activitatea în domeniul veterinar, zootehnic, agricol şi unităţi conexe.

Aceste organisme sindicale sunt constituite prin libera adeziune a salariaţilor sau altor lucrători din reţeaua sanitară veterinară şi aderă prin libera convingere la Federaţia Sindicale a Veterinarilor fără deosebire de naţionalitate, convingeri politice, religie, sex sau vârstă.

Afilierea la una din marile Confederaţii se face numai pe baza rezoluţiei Consiliului Naţional al Federaţiei Sindicale, în urma consultării membrilor de sindicat.

MEMBRII

(2) Membrii FSVR pot fi:

a) Sindicatele lucrătorilor din reţeaua sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor;

b) Angajaţii Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;

c) Angajaţii institutelor centrale subordonate Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;

d) Angajaţii direcţiilor şi laboratoarelor veterinare judeţene subordonate Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;

e) Angajaţi în zootehnie şi însămânţări artificiale;

f) Alţi angajaţi din reţeaua sanitară veterinară sau profesionişti veterinari;

g) Pensionari proveniţi din reţeua veterinară;

h) Sindicate şi persoane fizice care îşi desfăşoară activitatea în domeniul veterinar, zootehnic, agricol şi unităţi conexe.

Articolul 3

Sediul FSVR este stabilit în Bucureşti, str.Dr. N. Staicovici, Nr.63, Sectorul 5.

Articolul 4

FSVR funcţionează în temeiul Legii şi al Convenţiilor Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr.87 (1948) şi nr.98 (1949).

FSVR a dobândit personalitate juridică în baza sentinţei civile nr. 21/26 iunie 2001 dată de Tribunalul Bucureşti Secţia V-a Civilă şi de Contencios Administrativ, fiind înscrisă în registrul persoanelor juridice.

FSVR a dobândit reprezentativitatea la nivel de ramură „Agricultură, Piscicultură şi Pescuit”, prin Sentinţa Civilă numărul 27/R/ dată de Tribunalul Bucureşti Secţia V-a Civilă la 19 noiembrie 2001.

DECLARAŢIA DE PRINCIPII

Articolul 5

FSVR este o organizaţie sindicalã, independentã, având un program propriu.

FSVR se inspiră în programul şi acţiunile sale după conceptele definite în Declaraţia de principii care constituie parte integrantă a Statutului.

Existenţa şi funcţionarea FSVR sunt reglementate prin:

a) statut;

b) regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF);

c) Regulamentul de desfăşurare a Congresului FSVR, prevăzut in anexa prezentului Statut.

SCOPUL CONSTITUIRII

Articolul 6

În virtutea Declaraţiei sale de principii şi a programului său, FSVR urmăreşte realizarea următoarelor obiective:

a) promovarea principiilor sale şi aplicarea acestora în viaţa economică şi socială, contribuind activ la structurarea democratică a administraţiei veterinare, întemeiată pe competenţă şi egalitate de şanse;

b) respectarea libertăţii sindicale şi garantarea exercitării dreptului sindical tuturor lucrătorilor;

c) sprijinirea moralã şi materialã a membrilor săi şi asigurarea unei colaborări permanente a acestora în cadrul unităţii şi sindicatului;

e) întreprinderea de acţiuni pentru impunerea respectării şi promovării demnităţii angajaţilor, precum şi a ameliorării permanente a condiţiilor lor de viaţă;

f) promovarea solidarităţii atât între membri de sindicat cât şi cu organizaţiile sindicale membre ale Federaţiei Sindicale a Veterinarilor din România.

g) apărarea şi garantarea exercitării dreptului executiv, a dreptului profesional şi libertatea de opinie a membrilor fără deosebire de naţionalitate, convingeri politice, religie, sex şi vârstă conform constituţiei şi a prezentului statut;

h) promovarea legilor, normelor şi metodelor în domeniul siguranţei alimentelor şi furajelor, diagnosticului veterinar, medicamentelor şi produselor biologice de uz veterinar, prevenirii şi combaterii bolilor, protecţia mediului şi a animalelor;

i) crearea unor condiţii de munca şi sociale pentru angajaţi, echivalente cu importanţa muncii depuse şi respectând prevederile Contractului Colectiv de Munca, statutul propriu şi dispoziţiile legale în vigoare.

 MIJLOACE DE ACŢIUNE

Articolul 7

FSVR se angajează să atingă aceste obiective prin următoarele mijloace:

a) organizarea de servicii pentru membrii de sindicat;

b) întreţinerea unei propagande consecvente în vederea dezvoltării sindicalismului democrat-creştin;

c) pregătirea şi organizarea unor reuniuni, cum ar fi: seminarii, simpozioane, conferinţe, etc.;

d) stabilirea de relaţii constante cu organizaţii similare din ţarã şi străinătate;

e) implicarea pe lângă autorităţile publice, în vederea apărării intereselor membrilor de sindicat, în limita competenţei sale;

f) promovarea de reprezentanţi ai FSVR în organismele naţionale sau internaţionale, care au ca misiune sã lupte pentru drepturile lucrătorilor;

g) negocierea şi încheierea acordurilor/contractelor colective de muncă la toate nivelurile, în numele şi pentru salariaţii din unităţile în care FSVR are membri de sindicat;

h) asumarea asistării sau reprezentării membrilor de sindicat în faţa oricăror organe, organizaţii sau instituţii, în ceea ce priveşte apărarea dreptului sindical, a libertăţii sindicale, a drepturilor individuale sau colective ce decurg din legislaţia ce reglemen­tează raporturile de muncă, contractele individuale sau colective de muncă;

i) instituirea unui sistem organizat de manifestare a iniţiativei legislative recunoscute de Constituţie cetăţenilor cu drept de vot, în vederea promovării intereselor membrilor săi şi printr-o activitate continuă a serviciilor sale specializate în scopul determinării alinierii legislaţiei naţionale sanitare veterinare la normele europene sau internaţionale ratificate de România;

j) întreprinderea de acţiuni de luptã sindicalã în vederea impunerii, respectării şi promovării demnităţii lucrătorilor şi familiilor lor, precum şi a ameliorării permanente a condiţiilor lor de viaţã.

k) constituirea/fondarea/finantarea de persoane juridice sau structuri asociative, în condiţiile legii.

Articolul 8

FSVR îşi declara autonomia în raportul cu alte Federaţii sau Confederaţii.

CAP. II ORGANIZAREA FSVR

Articolul 9

FSVR apără interesele lucrătorului şi ale familiei sale în relaţiile ce apar în procesul muncii precum şi în relaţia pe care aceştia o au în interiorul localităţii în care trăiesc.

În consecinţă FSVR este organizat astfel:

Biroul executiv format din:

a) un preşedinte;

b) un prim vicepreşedinte;

c) nouă vicepreşedinţi, dintre care unul este prim vicepreşedinte, unul este reprezentant al cadrelor medii, unul al medicilor veterinari concesionari şi după caz unul care să reprezinte Fundaţia Veterinaria;

d) un secretar general;

e) vicepresedinţii vor reprezenta fiecare regiune de dezvoltare stabilită la nivelul Româ Pâna la stabilirea regiunilor administrative Consiliul Naţional va stabili competenţele vicepresedinţilor.

Comisia de cenzori formată din 3 persoane din care cel puţin una trebuie să aibă studii economice.

Structura, funcţionarea şi competenţele biroului executiv şi cele ale comisiei de cenzori sunt definite prin prezentul statut şi R.O.F.

CAP. III DOBÂNDIREA ŞI ÎNCETAREA CALITĂŢII DE MEMBRU

Articolul 10

Pentru a se putea înscrie în FSVR sindicatul sau angajatul sau fostul angajat trebuie:

a) să recunoască să respecte şi  să aplice fără rezerve prezentul statut;

b) să-şi bazeze acţiunile sale sindicale pe principiile moralei creştine;

c) să accepte să achite cotizaţia şi modul de colectare, fixate în mod statutar;

d) să nu fie înscris în alt sindicat/federaţie sindicală;

În cazul în care sindicatul care solicită afilierea face parte dintr-un sector de activitate care este deja reprezentat de un alt sindicat membru al FSVR, cererea poate fi admisă numai după avizul organizaţiei deja afiliate, astfel:

a) dacă avizul organizaţiei consultate este favorabil, înscrierea se aprobă cu majoritate simplă de vot în Biroul Executiv;

b) dacă avizul organizaţiei consultate este defavorabil, Biroul Executiv va putea hotărî aprobarea înscrierii numai cu unanimitate de voturi.

Articolul 11

FSVR este independent în stabilirea programelor proprii şi a mijloacelor legale de îndeplinire a acestora.

FSVR trebuie să deschidă un cont colector, din care să verse cotizaţia către Confederaţia la care este afiliată.

Activitatea FSVR nu trebuie să prejudicieze interesul general al mişcării sindicale.

Articolul 12

1 În fiecare an, înainte de 30 noiembrie, FSVR va întocmi proiectul bugetului pe anul următor, şi înainte de sfârşitul lunii martie bilanţul lui anual, anexând toate documentele şi statisticile care se referă la activitatea lor. Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli (Raportul de gestiune) va fi prezentată, dezbătută şi aprobată în Consiliului Naţional, şi ulterior validată în primul Congres al FSVR.

2 Cotizaţia:

a) Membrii sindicatului vor plăti organizaţiei sindicale în care sunt membri o cotizaţie reprezentând 1% din venitul salarial brut, deductibilă in condiţiie legii;

b) cotizaţia organizaţiilor sindicale afiliate FSVR reprezintă un procent de 25% din cotizaţiile încasate de la membrii proprii, conform lit. a);

c) cotizaţia va fi reţinută direct din drepturile salariale de angajator, după aplicarea deducerilor, şi va fi virată în contul sindicatului afiliat – organizat la nivelul angajatorului, respectiv, în procentul stabilit, în contul FSVR;

d) organizaţiile sindicale afiliate FSVR şi membrii de sindicat au responsabilitatea solicitării aplicării prevederilor legate de cotizaţie, respectiv achitării cotizaţiei.

Articolul 13

a) Membrii de sindicat care încalcă sau refuză să se supună statutului FSVR şi se situează în activitatea lor în opoziţie cu hotărârile Congresului FSVR, Consiliului Naţional şi ale Biroului Executiv pot fi suspendaţi şi/sau, după caz, excluşi, respectiv, în funcţie de fapte li se pot aplica alte sancţiuni de către Consiliul Naţional sau Biroul Executiv.

b) Membrul de sindicat sau sindicatul care are o întârziere în plata cotizaţiei mai mare de 3 luni, va fi avertizat în scris de către Biroul Executiv.

c) Membrul de sindicat sau sindicatul care are o întârziere în plata cotizaţiei mai mare de 6 luni, este exclus prin hotărârea Consiliului Naţional şi adusă la îndeplinire prin decizia preşedintelui Biroului Executiv.

d) Consiliul Naţional poate prelungi termenul în cauză, dar nu pentru o perioadă mai mare de 1 an.

Articolul 14

1. Suspendarea şi/sau excluderea conform art. 13 lit. a, începe cu data în care a fost decisă de Consiliului Naţional. Pentru ca excluderea/suspendarea să fie valabilă trebuie:

a) să figureze pe ordinea de zi a Consiliului Naţional;

b) ca cel puţin jumătate plus unu din membrii cu drept de vot să fie prezenţi, iar hotărârea să fie aprobată de cel puţin 2/3 din cei prezenţi – în cazul suspendării, respectiv ca cel puţin 2/3 din membrii cu drept de vot să fie prezenţi iar hotărârea să fie aprobată de cel puţin 2/3 din din cei prezenţi – în cazul excluderii;

c) Sindicatul sau membrul de sindicat suspendat şi/sau exclus poate face contestaţie la Congresul FSVR.

2. Hotărârile de suspendare/excludere aplicate conform art. 13, sau alte sancţiuni aplicate, operează de drept în cazul membrilor sindicatelor afiliate, acestea avand obligaţia de a le pune în aplicare fără excepţie, întocmai şi fără întârziere, în condiţiile statutului propriu, armonizat cu prezentul Statut, potrivit dispoziţiilor art. 10.

3. Hotărârile de suspendare/excludere, respectiv sancţiunile aplicate de Consiliul Naţional se pot contesta numai în condiţiile pct. 1. lit. c) iar sancţiuni aplicate de Biroul Executiv pot fi contestate la primul Consiliul Naţional. Contestaţia nu suspendă aplicarea hotărârilor.

Articolul 15

Hotărârea de suspendare şi/sau excludere dată de Consiliului Naţional va fi supusă validării primului Congres al FSVR.

Hotărârea Congresului FSVR este definitivă şi fără posibilitatea de contestare.

Membrul de sindicat (sindicatul) exclus pierde toate drepturile sau avantajele, ce au decurs din înscrierea lui în FSVR.

Membrul de sindicat (sindicatul) exclus nu are dreptul să i se restituie cotizaţia încasată.

Articolul 16

Membrul de sindicat (sindicatul) exclus conform art. 13 alin. a sau alin. c, poate face cerere de reafiliere respectând prevederile prezentului statut, după caz, astfel:

a) Membrul de sindicat (sindicatul) exclus conform art. 13 alin. a poate face cerere de reafiliere după o perioadă de şase luni de la data excluderii şi numai dacă face dovada că în această perioadă a acţionat în conformitate cu principiile FSVR;

b) Membrul de sindicat (sindicatul) exclus conform art. 13 alin. c poate face cerere de reafiliere cu condiţia achitării datoriei restante faţă de FSVR.

În cazul în care membrul de sindicat (sindicatul) este exclus a doua oara îşi pierde dreptul de a fi membru al FSVR pe o perioadă de 12 luni după care poate relua iniţiativa de reînscriere.

CAP. IV ORGANELE DE CONDUCERE

Articolul 17

a) instanţe de decizie:

– Congresul FSVR;

– Consiliului Naţional;

b) instanţe executive:

– Biroul Executiv.

Articolul 18

(1) Congresul FSVR se reuneşte o singură dată la patru ani, având următoarele competenţe:

a) aprobă rapoartele de activitate şi hotărăşte programul general al FSVR;

b) alege membrii Consiliului Naţional eligibili, respectiv ai Biroului Executiv precum şi membrii Comisiei de Cenzori;

c) aduce modificări prezentului Statut potrivit prevederilor art. 44 alin.1 din Statut;

d) validează modificările aduse prezentului Statut de către Consiliului Naţional, în perioada între congrese;

e) validează noii membrii ai Consiliului Naţional şi Biroului Executiv care au fost propuşi de Consiliului Naţional pentru ocuparea locurilor vacantate;

f) Validează sancţiunile administrate de Consiliului Naţional.

g) Validează bugetul aprobat de Consiliul Naţional.

(2) Ordinea de zi a Congresului FSVR este stabilită de Consiliului Naţional de regula cu cel puţin şase luni înainte de data acesteia. Raportul de activitate al FSVR va fi dezbătut, împreună cu un proiect de rezoluţie, cel mai târziu cu două luni înainte de data Congresului FSVR. Ordinea de zi se completează cu propunerile de modificări conform alin. 1 lit. c).

Articolul 19

Congresul FSVR este statutar în prezenţa a jumătate plus unu din membrii de sindicat delegaţi sau jumătate plus unu din voturile posibile (art. 26).

Congresul FSVR adoptă hotărâri cu majoritatea simplă a voturilor exprimate.

Congresul FSVR are rolul de Adunare Generală atunci când adoptă un nou statut sau hotărăşte dizolvarea FSVR.

CONSILIUL NAŢIONAL

Articolul 20

FSVR este administrat de Consiliul Naţional compus din membrii Biroului executiv şi din liderii sindicatelor componente.

Consiliul Naţional se întruneşte de regula trimestrial.

Consiliul Naţional adoptă regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF) al FSVR.

Consiliul Naţional poate aduce modificări statutului, acestea urmând a fi supuse ratificării următoarului Congres al FSVR.

Se va căuta ca în Consiliul Naţional, pe cât posibil, să fie aleşi bărbaţi şi femei proporţional cu numărul acestora în structurile sindicale.

Articolul 21

Consiliul Naţional este compus din:

– membrii Biroului Executiv;

– un reprezentant al fiecărui sindicat membru al FSVR;

– dacă există membrii activi înscrişi direct în FSVR, un reprezentant pentru aceştia;

– dacă există pensionari membri de sindicat înscrişi direct în FSVR, un reprezentant pentru pensionari.

La şedinţele Consiliul Naţional pot participa, la invitaţia sau cu acceptul Biroului executiv, delegaţi sau invitaţi membrii şi nemembrii de sindicat care însă nu au drept de vot.

Articolul 22

Consiliul Naţional este organul de decizie şi legislativ al FSVR.

El stabileşte linia politică sindicală şi ia hotărârile privind modalităţile de acţiune, atunci când evenimente importante apar în mişcarea sindicală.

Decide bugetul şi nivelul cotizaţiei şi aprobă execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli.

Articolul 23

În cazul rămânerii vacante a unei funcţii în cadrul Biroului Executiv pe perioada de valabilitate a mandatului, Consiliul Naţional alege un nou membru în acest organ. Pentru aceasta Biroul Executiv convoacă un Consiliul Naţional Extraordinar care alege cu majoritate simplă un nou membru în Biroul Executiv, respectând procedurile de alegere.

Consiliul Naţional, la solicitarea Preşedintelui FSVR, poate suspenda şi înlocui membrii Biroului Executiv care refuză să se supună Statutului FSVR şi se situează prin activitatea lor în opoziţie cu hotărârile Congresului sau Consiliului Naţional.

Membrul nou ales de către Consiliul Naţional Extraordinar, continuă activitatea predecesorului până la terminarea mandatului încredinţat acestuia de Congres.

Articolul 24

Consiliul Naţional se reuneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie.

Articolul 25

Consiliul Naţional stabileşte strategia pe termen scurt şi mediu şi adoptă decizii în problemele de actualitate sindicală, validează deciziile Biroului Executiv, analizează şi decide în legătură cu funcţionarea şi organizarea FSVR, cu activitatea în cadrul Federaţiei Sindicale Veterinarilor din România.

DISPOZITII PENTRU CONSILIUL NAŢIONAL

Articolul 26

Dreptul la vot în Consiliul Naţional este fixat astfel:

a) un vot pentru reprezentanţii care în cadrul sindicatului pe care îl reprezintă au 15 – 30 membri de sindicat;

b) două voturi pentru reprezentanţii care în cadrul sindicatului pe care îl reprezintă au 31 – 60 membri de sindicat;

c) trei voturi pentru reprezentanţii care în cadrul sindicatului pe care îl reprezintă au 61 -100 membri de sindicat;

d) patru voturi pentru reprezentanţii care în cadrul sindicatului pe care îl reprezintă au peste 100 membri de sindicat;

e) membrii Biroului Executiv câte un vot;

f) pensionari – un vot;

Articolul 27

Pentru stabilirea numărului de voturi se ia în considerare numărul de membrii cotizanţi în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie a anului anterior.

Modificările privind numărul de voturi se aplică pe perioada de valabilitate a bugetului de venituri şi cheltuieli.

Articolul 28

În afară de precizările exprese prevăzute în prezentul statut, hotărârile Consiliului Naţional sunt luate cu majoritatea simplă de voturi exprimate.

Pentru adoptarea statutară a unei decizii, problema care formeaza obiectul acesteia, trebuie să figureze pe ordinea de zi şi totodata este necesar sa fie îndeplinite una din urmatoarele conditii:

a) sa fie prezenti cel putin jumatate plus unu din numarul membrilor, sau

b) sa fie prezenti membrii cu drept de reprezentare, care detin cel putin jumatate plus unu din numarul de voturi posibil de exprimat în conditiile art. 26 al prezentului statut.

Statutaritatea se stabileşte la aprobarea ordinii de zi, după care, membrii absenţi sau care părăsesc în cursul dezbaterilor lucrările Coniliului Naţional, nu au drept de contestare.

Articolul 29

Data, locul şi ordinea de zi a Consiliului Naţional este stabilită de Biroul Executiv.

Propunerile de introducere a unor probleme pe ordinea de zi de către membrii consiliului trebuie să figureze pe ordinea de zi a întâlnirii următoare a Consiliului Naţional, cu condiţia ca acestea să fie depuse la Secretariat cu cel puţin o săptămână înaintea desfăşurării acesteia.

BIROUL EXECUTIV

Articolul 30

Biroul Executiv este compus din 11 membri permanenţi (art 9).

Secretarul general este numit de preşedinte şi este aprobat de Consiliul Naţional.

Articolul 31

Biroul Executiv conduce FSVR în baza programului aprobat de Congres şi a hotărârilor Consiliului Naţional.

Biroul Executiv adoptă propriul regulament de ordine interioară (ROI).

Biroul Executiv are dreptul sa ia decizii care să angajeze răspunderea sindicatului.

Hotărârile Biroului Executiv care se referă la unul sau mai mulţi membrii pot fi contestate în faţa Consiliului Naţional, în afara cazului când Biroul Executiv a acţionat în baza unui mandat al Consiliului Naţional.

Articolul 32

Biroul Executiv se reuneşte de regula lunar sau ori de câte ori este nevoie.

Membrilor Biroului executiv li se asigură condiţiile şi resursele pentru desfăsurarea activităţii şi, după caz, reprezentarea FSVR.

Articolul 33

Membrii Biroului Executiv sunt: Preşedintele, Vicepreşedinţii şi Secretarul general.

Membrii Biroului Executiv asigură conducerea operativă a FSVR în baza programului aprobat de Congres şi a hotărârilor Consiliului Naţional.

Activitatea de secretariat se desfăşoară în baza ROF al FSVR şi a ROI al Biroului Executiv.

Membrii Biroului Executiv fac parte de drept din Consiliul Naţional, şi au dreptul fiecare la câte un vot.

Membrii Biroului Executiv sunt reeligibili.

Articolul 34

Membrii Biroului Executiv ai FSVR sunt aleşi de către Congres, pe o durată de 4 ani.

Primvicepreşedintele, Vicepreşedinţii şi Secretarul General ajută Preşedintele în exercitarea atribuţiilor sale şi îl înlocuiesc în caz de absenţă sau în conformitate cu prevederile Regulamentului de Organizare şi Funcţionare al FSVR.

Membrii Biroului Executiv pot fi înlocuiţi de Consiliul Naţional, conform articolului 23.

ARTICOLUL 35

1 Preşedintele Fundaţiei Veterinaria este membru de drept al Biroului executiv al FSVR, având toate drepturile ce rezultă din această calitate.

2 Preşedintele si Secretarul General al FSVR care îşi duc mandatul la termen vor putea ocupa functiile de Preşedinte, respectiv Secretar al Fundaţiei Veterinaria.

3 Biroul Executiv poate stabili şi calitatea de membru observator. Drepturile şi obligaţiile membrilor observatori se vor stabili în regulamentul de organizare şi funcţionare al FSVR.

PREŞEDINTELE

Articolul 36

Preşedintele reprezintă FSVR în virtutea mandatului care îi este încredinţat de Congresul FSVR, veghează şi răspunde de buna funcţionare a sindicatului şi a structurilor sale.

CAP. V MEMBRII DE SINDICAT

Articolul 37

Membrii de sindicat au dreptul şi obligaţia de a pune în aplicare hotărârile organelor de conducere colectivă ale FSVR în domenii ce privesc aplicarea strategiilor şi a politicii acesteia la nivelul unităţii.

Membrii de sindicat au dreptul şi obligaţia de a se informa şi de a fi informaţi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale de către unitate prin contractul colectiv de muncă, regulamentul de ordine interioară (ROI) şi fişa postului;

Membrii de sindicat au dreptul şi obligaţia de a se informa şi de a fi informaţi asupra drepturilor şi obligaţiilor sale sindicale de către FSVR prin contractul colectiv de muncă, regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF) al sindicatului precum şi alte regulamente, hotărâri sau dispoziţii proprii;

Membrii de sindicat au dreptul şi obligaţia de a face cunoscut militanţilor sindicali drepturile încălcate de administraţie sau alte instituţii sau persoane;

Toate litigiile apărute în activitatea membrilor de sindicat care depăşesc posibilităţile proprii de rezolvare vor fi soluţionate cu sprijinul Biroului Executiv sau al Consiliului Naţional.

Secretariatul are obligaţia de a înregistra toate apelurile primite direct de la membrii de sindicat sau prin militanţii sindicali şi a le prezenta în scris Biroului Executiv;

Membrii de sindicat au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în structura de conducere a FSVR;

Membrii de sindicat au obligaţia de a-şi achita cotizaţia lunar.

CAP. VI MILITANŢII

Articolul 38

Este recunoscut ca militant al FSVR orice membru cotizant, care exercită o funcţie electivă sau îndeplineşte o altă responsabilitate, ca membru plin sau ca supleant, în comisiile de lucru ale organizaţiei sindicale sau ale FSVR.

Articolul 39

Militantii au dreptul la informatie, la documentatie şi la formarea cerută (cel puţin de delegat sindical) pentru a-şi exercita eficient misiunea sindicală, conform cu natura şi necesităţile acestei misiuni.

Dreptul prevăzut la alineatul precedent este limitat la posibilităţile alocate prin bugetul anual.

Articolul 40

FSVR se angajeaza în cadrul masurilor de protecţie legale convenţionale şi cele proprii, să apere interesele militanţilor sau în cazul în care aceştia sunt supuşi unor presiuni, constrângerii sau abuzurilor din cauza sau în legatură cu misiunea lor sindicală.

FSVR nu le recunoaşte calitatea de militant şi nu le acordă protecţia sa celor care în exercitarea mandatului primit încalcă legea, prevederile Statutului, Regulamentelor şi Hotarârilor, ori limitele mandatului primit.

Articolul 41

Fiecare militant are datoria de a asigura legătura permanentă între membrii de sindicat şi organizaţia sindicală.

Aceasta presupune o informare curentă a organelor de conducere ale organizaţiei sindicale cu privire la revendicările şi interesele membrilor de sindicat, precum şi informarea membrilor de sindicat asupra situaţiilor şi evenimentelor ce se produc pe plan sindical, social sau economic, atât la nivelul unităţii, cât şi la nivel de ramură sau naţional.

În acest scop, militanţii vor trebui să cunoască în amănunt programele şi hotărârile FSVR, pentru a putea să le împărtăşească în cunoştinţă de cauză, membrilor de sindicat.

Articolul 42

Fiecare militant are obligaţia de a lua parte la activităţile, cursurile de formare şi reuniunile organizate de FSVR şi la care este convocat.

Articolul 43

Calitatea de militant al FSVR este retrasă de Biroul Executiv din propria iniţiativă, pentru acte care nu sunt conforme cu prevederile prezentului Statut.

Retragerea calităţii de militant se comunică în scris persoanei în cauză.

Persoana în cauză poate contesta hotărârea Biroului Executiv în termen de 15 zile de la comunicarea hotărârii.

Contestaţia se formulează în scris şi se adresează Consiliului Naţional.

Competenţa soluţionării contestaţiei revine Consiliului Naţional.

CAP. VIIII MODIFICĂRI LA STATUT

Articolul 44

Prezentul Statut poate fi modificat:

De către Congres, iar procedura de modificare este următoarea:

a) propunerea de modificare să fie comunicată Secretariatului cel mai târziu cu 2 luni înainte de data la care este anunţată adunarea;

b) propunerea să fie comunicată tuturor membrilor odată cu celelalte materiale ale Congresului;

De către Consiliul Naţional, în perioada dintre Congrese, iar procedura este următoarea:

a) propunerea de modificare să fie trecută regulamentar în ordinea de zi;

b) propunerea de modificare să fie comunicată cu cel puţin două săptămâni înainte membrilor de sindicat;

c) cel puţin 2/3 din membrii să fie prezenţi la reuniunile Consiliului Naţional, iar hotărârile sunt luate cu majoritate simplă de voturi;

d) modificările statutului vor fi validate la primul Congres.

CAP. IX PATRIMONIUL

Articolul 45

Patrimoniul FSVR este indivizibil şi se constituie din cotizaţiile organizaţiilor membre, din veniturile intreprinderilor cu caracter lucrativ pe care le înfiinţează sau le dobândeşte în mod legal, din donaţii, precum şi din orice altă sursă legală de venituri.

FSVR are dreptul la administrarea patrimoniului în interesul membrilor săi.

Nimeni nu poate dispune cu titlu gratuit asupra patrimoniului sindicatului, cu excepţia Adunării Generale de dizolvare.

Articolul 46

Controlul gestiunii patrimoniului este exercitat de o comisie de cenzori formată din trei persoane alese de Congres, respectiv de Consiliul Naţional – între doua congrese, dintre care cel puţin una are studii economice sau calitatea de expert contabil autorizat conform Legii contabilităţii şi a regulamentului propriu.

Comisia de cenzori are obligaţia de a efectua cel puţin un control semestrial sau anual al gestiunii fondurilor, precum şi ori de câte ori acest lucru este solicitat de Consiliul Naţional.

Convocarea Comisiei este în sarcina Biroului Executiv al FSVR pentru cazuri excepţionale.

Cheltuielile de transport şi cazare, precum şi diurna cenzorilor, desemnaţi conform prezentului statut, vor fi suportate de FSVR, similar ca pentru membrii Biroului Executiv.

CAP. X DIZOLVAREA FSVR

Articolul 47

FSVR încetează de a avea personalitate juridică numai prin dizolvare.

Hotărârea de dizolvare nu poate fi luată decât de Adunarea Generală convocată special în acest scop, în condiţiile art. 19.

În acest caz Adunarea Generală va dispune şi asupra patrimoniului.

În situaţia în care Adunarea Generală a hotărât dizolvarea FSVR fără a se pronunţa asupra patrimoniului bunurile mobile şi imobile vor fi atribuite Fundaţiei Veterinaria, fundaţie fondata de FSVR.

În situaţia în care, dintr-o cauză de forţă majoră ori un caz fortuit, FSVR va fi obligată să-şi suspende temporar activitatea, ori va fi împiedicată sau în imposibilitate de a-şi desfăşura activitatea, nimeni nu va putea dispune asupra patrimoniului federaţiei până când nu se va putea întruni statutar Adunarea Generală.

CAP. XI DISPOZIŢII FINALE

Articolul 48

FSVR are drept la organ de presă, sigiliu, ştampilă, insignă, drapelul şi legitimaţii proprii.

Competenţa stabilirii acestora, precum şi modul lor de procurare şi gestionare aparţine Consiliului Naţional.

Articolul 49

Dovada calităţii de membru de sindicat al FSVR se face cu carnetul de sindicat sau legitimaţia.

În carnetul de membru sau pe legitimaţie se vor înscrie cotizaţiile plătite, responsabilităţile membrului de sindicat în cadrul organizaţiei, precum şi ajutoarele sau serviciile sindicale de care a beneficiat posesorul carnetului.

Carnetele de membru sau legitimaţiile se pot tipări prin grija Biroului Executiv şi se achită de către membrii de sindicat.

Nici un serviciu nu va fi prestat de FSVR pentru apărarea drepturilor individuale ale membrilor de sindicat mai înainte de prezentarea carnetului de membru sau legitimaţia, şi numai dacă persoana în cauză a achitat cotizaţia la zi.

Articolul 50

Toate cazurile neprevăzute de prezentul statut vor fi tranşate suveran de Consiliul Naţional.

Articolul 51

Prezentul Statut a fost adoptat de Congresul FSVR, având rolul de Adunare Generală din data de 27.09.2013 si modificat de Consiliul Naţional din 11.03.2016.

Fac parte din prezentul Statut şi au aceeaşi putere toate regulamentele adoptate de Congres sau de celelalte organe de conducere ale FSVR, în temeiul competenţelor lor statutare.

Anexe:

Anexa 1 -Declaraţia de principii

– Anexa 2 – Regulamentul de desfăşurare a Congresului FSVR